بوی تعفن خشونت از معاملات تسلیحاتی آلمان با عربستان بلند می شود
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

یک سیاستمدار آلمانی حجم بالای صادرات تسلیحات آلمان به آل سعود سرکوبگر را اقدامی وقیحانه ارزیابی و تصریح کرد که بوی تعفن زورگویی و خشونت از چنین معاملاتی بلند می شود.

 روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی نوشت: در حالی که دولت آلمان عربستان سعودی را به عنوان یک فاکتور پایداری معرفی می کند اما مخالفان انتقاد شدیدی را علیه صادرات تسلیحات بالا به آل سعود به مرکل وارد می کنند.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه بین صنعت تسلیحات آلمان و عربستان سعودی یک تجارت جدید میلیونی دیگر در حال شکل گیری است نوشت: "یان فان آکن" نایب رئیس حزب چپ آلمان روز گذشته غافلگیری خود را درباره این تصمیم جدید دولت آلمان ابراز کرده و جایگزینی نفربرهای زرهی پیشرفته "دینگو" با 36 نفر بر مدل "فوکس" که در سال 1991 به عربستان فروخته شده بود که به گزارش نشریه "بیلد ام زونتاگ" مذاکرات آن در مراحل پایانی قرار دارد را اقدامی بی شرمانه توصیف کرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که از چنین معامله تسلیحاتی بوی تعفن خشونت و وحشیگری به مشام می رسد. دولت آلمان به عربستان سعودی که نقض حقوق بشر سخت و طولانی مدت آن مورد تصدیق قرار گرفته است پشت سر هم تانکهای مختلف صادر می کند.

"یان آکن" کمی قبل از کریسمس این موضوع را که عربستان سعودی نقش مهمی در معاملات تسلیحاتی با آلمان دارد را با توجه به اطلاعات وزارت اقتصاد این کشور تایید شده اعلام کرد.

"هانس یوآخیم اوتو" از حزب دموکرات آزاد و منشی دولتی آلمان نیز برای سال 2012 تا تاریخ اول دسامبر این سال یک حجم صادرات تسلیحاتی 1.335 میلیارد یورو را برای آلمان اعلام کرد. علاوه بر آن مجوز صادرات تسلیحات دیگری نیز از طرف دولت آلمان به شرکتهای تسلیحاتی این کشور داده شده است.

نشریه "بیلد ام زونتاگ" روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که ریاض می خواهد در یک معامله تسلیحاتی به ارزش 100 میلیون یورو حدود 30 نفر بر زرهی مدل "دینگو2" را از آلمان خریداری کند و در دراز مدت نیز تعداد آنها را به 100 عدد افزایش دهد.

اوایل ماه جاری بود که "اشپیگل" گزارشی مبنی بر تقاضای عربستان سعودی برای خرید بیش از یکصد نفر بر زرهی مدل "بوکسر" را از آلمان منتشر کرد. پیش از آن نیز آل سعود برای خرید حدود 200 تانک" لئوپارد" از این کشور ابراز علاقه کرده بودند. دولت آلمان معمولا درباره چنین گزارشهایی اظهار نظر نمی کند.

جنبش های صلح طلب و احزاب مخالف در آلمان با این حجم بالای مبادلات تسلیحاتی با عربستان سعودی  شدیدا مخالفند. "راینر آرنولد" از سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره اظهار داشته است که دولت آلمان بالاخره باید به مخفی کاریهای خود در زمینه صادرات تسلیحات پایان دهد. تنها با شفافیت بیشتر در زمینه صادرات تسلیحات بحث های دقیق در این باره امکانپذیر خواهد بود.

"یان آکن" نیز بر این عقیده است که سال 2012 به عنوان دوره ای در تاریخ آلمان باید ثبت شود که در آن بزرگترین نقض کنندگان حقوق بشر بیشترین سلاح را از کشور ما دریافت کردند. وی همچنین مرکل را مسئول سرکوبگریها در جریان بهار عربی دانسته و تصریح کرد که این روند می تواند تنها از راه یک ممنوعیت آشکار صادرات تسلیحات، بدون قائل شدن هیچ استثنایی متوقف شود.

بر اساس گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل(امنستی) اعتراضات مردمی در عربستان سعودی به شکل بی رحمانه ای سرکوب می شود.


December 31st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی